Lezingen

Een leuke avond voor uw tuinvereniging?

Inmiddels bezocht ik de afgelopen jaren al veel locaties voor een lezing: Winschoten, Hoorn, Amsterdam, Goes, Terneuzen, Amersfoort, Altena, Gouda, Alphen aan den Rijn, Emmeloord, Apeldoorn, Barneveld, Dordrecht, Hoofddorp, Bergen op Zoom, Nunspeet en Bussum.

.

Als fotograaf, plantenkenner en biologieleraar verzorg ik een viertal verschillende lezingen, waarbij mijn foto’s centraal staan. Dit kan verzorgd worden bij u op locatie in heel Nederland en Belgie of in het ontvangstgebouw van de PlantenTuin Esveld in Boskoop. De lezingen duren ongeveer anderhalf uur, maar kunnen ook op maat gemaakt worden.

Lezing 1: Inspirerende Tuinideeën, van stadstuin en kwekerij tot landelijke tuin

Na aanleiding van het verschijnen van mijn nieuwe tuinboek in maart 2015, “Inspirerende Tuinideeën, van stadstuin en kwekerij tot landelijke tuin”, heb ik deze lezing samengesteld. Verschillende tuinen, van groot tot klein en van stads- tot landelijke passeren de revue. Planten uit de tuinen noem ik met naam en toenaam en ook een toelichting op het ontstaan en bijzondere anekdotes sla ik niet over. Voor de fotografen onder de bezoekers van de lezing, vertel ik regelmatig hoe een foto tot stand is gekomen. Zo nu en dan sta ik tijdens de lezing weer even in de schoenen van mijn oude beroep als biologieleraar en geef ik uitleg over botanische bijzonderheden die ik in tuinen ben tegengekomen. Kortom een zeer gevarieerde lezing met voor ieder wat wils!

Lezing 2: Stadstuinieren in New York en in Nederland

Stadstuinieren is “in”! Als paddenstoelen schieten ze uit de grond op braakliggende grond of op lege daken: moestuinen, kruidentuinen en pluktuinen voor en door de buurt ontworpen en aangelegd. Nuno ging in de zomer van 2014 naar New York de bakermat van “Urban Farming”: en bezocht en fotografeerde ongeveer twaalf verschillende projecten op interessante locaties. Ook in Nederland bezochten Nuno en ik stadstuinprojecten op de meest uiteenlopende locaties, gelegen van aan de maas tot onder de Toren van Zaltbommel. Met deze lezing willen mijn zoon Nuno en ik het enthousiasme dat wij op de locaties tegen kwamen met u delen.

Lezing 3 NIEUW!: Op stap met de tuinfotograaf

Nieuwsgierig hoe een tuinfotograaf te werk gaat bij het maken van een tuinreportage? Aan de hand van verschillende tuinreportages die ik in binnen- en buitenland heb gemaakt, vertel ik wat belangrijke aandachtspunten zijn bij tuinfotografie. Natuurlijk met de nodige tips en trucks om zelf in eigen tuin ook een mooie reportage te kunnen maken. Neem gerust uw eigen camera mee om verschillende instellingen uit te proberen!

image

Lezing 4 NIEUW!: De mooiste tuinreportages in vier seizoenen

Al meer dan twintig jaar bezoek ik met mijn camera de mooiste tuinen in binnen- en buitenland. Voor deze lezing heb ik een selectie gemaakt van mijn mooiste reportages. Van een natuurlijke tuin in Limburg tot een bostuin in Groningen en van een stadstuin in Den Haag tot een cottagetuin in de buurt van Almelo. De tuinarchitectuur en de beplanting staat bij deze lezing centraal!

image

img_3453  fullsizerender_8

 

ENKELE REACTIES:

G&B afdeling Gouda: “Prachtige foto’s, nuttige tips, niet langdradig en onderhoudend.

G&B afdeling Altena: “Hans is een enthousiaste verteller!

G&B afdeling Amersfoort: “Interessante avond, we werden op een ontspannen en gezellige manier vermaakt!

 

Geef een reactie

